onsdag 15 september 2010

Lilla E ger sig ut på resa


Författare: Charlotta Lannebo

Klassning: Hcf


Förra året kom Lilla E ger sig ut på resa ut. Den utspelar sig under julaftonsnatten och är utmärkt högläsning, både när som helst och när julen börjar närma sig. Lilla E, som är bokens huvudperson, får en finfin rullväska i julklapp av sin mormor. Lille E är en kompetent tjej, hon vet hur man ska packa en väska. Hon vet också hur man tar sig till stationen, om man vill ta tåget och ge sig ut på resa. Och det vill man ju, när man nu har fått en så bra väska. Sagt och gjort; när alla andra i huset ligger och sover traskar Lilla E iväg genom natten till tågstationen. På stationen möter hon en hjälpsam konduktör och snart träffar hon också Valdemar som bor på en bänk på tunnelbanestationen. Valdemar saknar en viktig kokbok. Lilla E bestämmer sig för att leta rätt på den åt honom. Vägen genom Stockholmsnatten kantas av möten med kloka och spännande människor. Mitt vuxenjag skriker: "Men varför skickar ingen hem ungen!", jag får nästan ont i magen av tanken på det lilla barnet på egen hand i natten. Men Lilla E är som sagt kompetent. Hon klarar sig. Och så är det ju en saga. Spännande, och med lyckligt slut!

1 kommentar:

  1. Mitt vuxenjag skrek så jag hade svårt att ta till mig historien. Troligen kan barn läsa/höra den som den saga den antagligen är tänkt att vara. En äventyrsberättelse för de lite yngre.

    SvaraRadera