tisdag 21 september 2010

Frökens nya klass

Författare: Jo Hoestlandt

Den här lästräningsboken lät väldigt lockande i lektörsomdömet. En fröken som ska börja med en helt ny klass (eventuellt hennes första?) efter sommarlovet och som är jättenervös. Hon kan varken äta, sova eller sitta still och hennes man och son gör sitt bästa för att lugna henne. När hon väl kommer till skolan lugnas hon av att ta hand om en ny liten elev i klassen som är lika nervös som hon själv. Lät gulligt och roligt tyckte jag.

Tyvärr visade det sig när jag läste boken att språket är styltigt, krystat och fullt med märkliga formuleringar som gör texten svårläst. Sonen är lillgammal och töntig, fröken oproportionerligt rädd. Dessutom förekommer ett par partier som känns både omoderna och olämpliga; fröken vill krypa upp i sin mans knä för att söka skydd och när hon klär sig på morgonen väljer hon bort ett par byxor för att de får henne att se tjock ut (på bilden ser hon ut som Barbie). Mycket tveksamt. Typografiskt är sidorna inte heller lämpliga för lästräning. Jag vet inte var jag ska placera den här boken faktiskt. Hade jag inte redan stämplat och märkt den hade den åkt tillbaka till BTJ.
Någon annan som läst och tyckt något om den?

1 kommentar:

  1. tack för varningen... Jag tror inte att jag har köpt den, har i alla fall inte fått den ännu.

    SvaraRadera