tisdag 29 september 2015

Att vara jag

Författare och illustratör: Anna Höglund

"Jag tänker gå till botten med det här. Varför är det så mycket som känns jobbigt med att vara jag? Kommer det inifrån eller utifrån?"

Så står det på baksidan av den här väldigt snygga boken av Anna Höglund. I den får vi följa Rosa året innan hon får sin första mens. Rosa är en person med fötterna på jorden, men hon har många funderingar och hon är inte opåverkad av det sociala spelet i skolan och samhällets blick på henne som snart ung kvinna. Det hon går till botten med i den här boken är hur det är att vara en flicka på väg in i vuxenkroppen och vuxenlivet, hon ritar en serie om kvinnohistoria för att förstå varför det ser ut som det gör idag och jämför sig med sin några år äldre syster. För en del tjejer kommer Rosa att kunna vara en smart kompis, en som man kan få dela tankar och funderingar med. Att boken är vacker är inte oviktigt, det kommer att göra att den är inbjudande för många, vilket är bra, det här är en bok som behövs och som jag hoppas kommer att nå ut. Höglund själv menar att hannes bok passar från 11-12 år och min testläsare på 15,5 menade att hon var lite för gammal för den, så 11-14-åringar är kanske den ideala läsåldern.

Lilla Piratförlaget, 80 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar