Författare: Annika Thor
Illustratör: Jacob Wegelius
I den här synnerligen vackra bok återberättar Annika Thor några av de grekiska myterna på ett personligt och lättillgängligt sätt. Där finns alla de mest kända berättelserna som till exempel den om Minotaurus på Kreta, Ikaros som flög för nära solen, Persefone i underjorden och Kung Midas. Men det finns också exempel på några mindre välkända myter såsom berättelsen om Iphis, som föddes som flicka men växte upp som pojke. Illustrationerna av Wegelius är passar väl in genom att också vara väldigt personliga, både vackra och oroande.
Grekiska myter går alltid hem i skolan. Med Rick Riordans böcker om Percy Jackson har de också fått ett nytt uppsving hos en lite äldre målgrupp och det är ingen dum idé för Percy Jackson-läsare att ha den här boken som bredvidlitteratur för att reda ut lite av historierna bakom och gudarnas krångliga släktskap. Den passar också finfint som högläsning hemma eller i skolan från lågstadiet och upp.
Bonnier Carlsen, 190 sidor.
söndag 30 oktober 2016
lördag 29 oktober 2016
Skolans hjälte
Författare och illustratör: Rachel Renée Russel i samarbete med Nikki Russel och Erin Russel
Här är första boken i "Den otursförföljde Max Crumbly", en ny dagboksserie av författaren till "Nikkis dagbok".
Max har tillbringat sina första skolår som hemundervisad av sin farmor på grund av sina svåra astma och panikattacker orsakade av stress. Även om han gillar sin farmor så ogillar han att hon, som före detta förskollärare, behandlar honom som ett småbarn och han har längtat efter att gå i vanlig skola. Men trots det börjar det dåligt för Max. Första halvan av boken berättas inifrån hans elevskåp där han blivit inlåst av skolans "mobbare" och innehåller tillbakablickar på vad som ledde honom dit. Så småningom lyckas Max ta sig ut, men nu är det långt efter stängningstid och tjuvar har tagit sig in i skolans nya datasal. Tjuvarna verkar dock lika korkade som Max är otursförföljd men hur det går får vi inte veta i den här boken, för den slutar bryskt mitt i äventyret för att hålla oss på halster till nästa bok.
Läsare av "Nikkis dagbok" kommer att känna igen sig, Nikki dyker till och med upp i några meningar som en kompis till en kompis på en annan skola och Max förmåga att oupphörligt klanta till det påminner också om Nikki. Det gör hela upplägget med handtextat typsnitt och mycket illustrationer som ofta tillför ett komiskt lager till det berättade. På grund av layouten är den relativt snabbläst trots sin tjocklek, men det gör den också omöjlig som högläsning i skolan.
Själv tycket jag att det är hopplöst amerikanskt, snackigt och verklighetsfrånvänt, men jag vet att det kommer att älskas av målgruppen i slutet av lågstadiet och början av mellanstadiet.
Modernista, 303 sidor.
Här är första boken i "Den otursförföljde Max Crumbly", en ny dagboksserie av författaren till "Nikkis dagbok".
Max har tillbringat sina första skolår som hemundervisad av sin farmor på grund av sina svåra astma och panikattacker orsakade av stress. Även om han gillar sin farmor så ogillar han att hon, som före detta förskollärare, behandlar honom som ett småbarn och han har längtat efter att gå i vanlig skola. Men trots det börjar det dåligt för Max. Första halvan av boken berättas inifrån hans elevskåp där han blivit inlåst av skolans "mobbare" och innehåller tillbakablickar på vad som ledde honom dit. Så småningom lyckas Max ta sig ut, men nu är det långt efter stängningstid och tjuvar har tagit sig in i skolans nya datasal. Tjuvarna verkar dock lika korkade som Max är otursförföljd men hur det går får vi inte veta i den här boken, för den slutar bryskt mitt i äventyret för att hålla oss på halster till nästa bok.
Läsare av "Nikkis dagbok" kommer att känna igen sig, Nikki dyker till och med upp i några meningar som en kompis till en kompis på en annan skola och Max förmåga att oupphörligt klanta till det påminner också om Nikki. Det gör hela upplägget med handtextat typsnitt och mycket illustrationer som ofta tillför ett komiskt lager till det berättade. På grund av layouten är den relativt snabbläst trots sin tjocklek, men det gör den också omöjlig som högläsning i skolan.
Själv tycket jag att det är hopplöst amerikanskt, snackigt och verklighetsfrånvänt, men jag vet att det kommer att älskas av målgruppen i slutet av lågstadiet och början av mellanstadiet.
Modernista, 303 sidor.
Ingen gör mål på mig
Författare: Annelie Drewsen
Efter framgångarna med böckerna om Amina kommer här en helt ny kortroman av Annelie Drewsen. Denna gång om kärlek och fotboll. Huvudperson och berättare är Selma som är målvakt och vinnarskalle. Hon älskar fotboll men hatar att förlora. I somras hände något Selma inte kan släppa tankarna på. Hon träffade en person på kollot, Esmeralda. Inget hände egentligen mellan dem, men tiden stannade upp, deras blickar försökte tala. Sedan skildes de åt utan att byta telefonnummer och nu kan Selma inte släppa tanken på Esmeraldas gröna ögon.
Vem dyker sedan upp på säsongens första match och är motståndarlagets farligaste anfallare? Nu blir det svårt för Selma att fokusera på sitt mantra: ingen gör mål på mig.
Nypon, 56 sidor.
Efter framgångarna med böckerna om Amina kommer här en helt ny kortroman av Annelie Drewsen. Denna gång om kärlek och fotboll. Huvudperson och berättare är Selma som är målvakt och vinnarskalle. Hon älskar fotboll men hatar att förlora. I somras hände något Selma inte kan släppa tankarna på. Hon träffade en person på kollot, Esmeralda. Inget hände egentligen mellan dem, men tiden stannade upp, deras blickar försökte tala. Sedan skildes de åt utan att byta telefonnummer och nu kan Selma inte släppa tanken på Esmeraldas gröna ögon.
Vem dyker sedan upp på säsongens första match och är motståndarlagets farligaste anfallare? Nu blir det svårt för Selma att fokusera på sitt mantra: ingen gör mål på mig.
Nypon, 56 sidor.
Tvillingarna
Författare: Åsa Anderberg Strollo
Illustratör: Julia Thorell
Tvillingarna är den första boken i en ny serie, Bruno 3000. Så heter serien eftersom Bruno, seriens berättare och huvudperson har levt i tretusen dagar någonting. Bruno 3000 är hans dagbok där han berättar om kompisar, skolan och sitt dagliga liv. Bruno bor granne med tvillingarna Tom och Ture och de är hans allra bästa kompisar i hela världen. Tvillingarna går i en annan skola än han, men de tränar judo ihop och leker så mycket de kan. Eftersom tvillingarnas pappa jobbar i New York tar han hela tiden hem nya supercoola legobyggen åt dem från sina jobbresor, stora dyra byggen som ännu inte finns att köpa i Sverige. Bruno älskar att vara hemma hos tvillingarna och bygga med lego. I skolan är han sakletare med Yango och Lukas och skriver grupparbete med Ebba, Julia och Ville. Men Ville säger aldrig någonting, han är stum tror Bruno och det bekymrar honom, för hur ska de då lyckas med sin redovisning?
Detta känns som ett försök att göra ett svenskt bidrag i den våg av dagboksberättelser som väller in från det anglosaxiska området, fast för en yngre målgrupp, den målgruppen som faktiskt ändå läser både Dagbok för alla mina fans och Nikkis dagbok men kanske utan att riktigt förstå. Problemet är att texten är mindre och tätare än i de översatta förebilderna och tilltalet lite barnsligare. Själv upplever jag det som ytterst sympatiskt, men jag vet inte om barnen kommer att göra det. Som högläsningsbok för f-klass till årskurs två fungerar den alldeles utmärkt, är både rolig och ger många bra uppslag till diskussioner.
Alfabeta, 90 sidor.
Illustratör: Julia Thorell
Tvillingarna är den första boken i en ny serie, Bruno 3000. Så heter serien eftersom Bruno, seriens berättare och huvudperson har levt i tretusen dagar någonting. Bruno 3000 är hans dagbok där han berättar om kompisar, skolan och sitt dagliga liv. Bruno bor granne med tvillingarna Tom och Ture och de är hans allra bästa kompisar i hela världen. Tvillingarna går i en annan skola än han, men de tränar judo ihop och leker så mycket de kan. Eftersom tvillingarnas pappa jobbar i New York tar han hela tiden hem nya supercoola legobyggen åt dem från sina jobbresor, stora dyra byggen som ännu inte finns att köpa i Sverige. Bruno älskar att vara hemma hos tvillingarna och bygga med lego. I skolan är han sakletare med Yango och Lukas och skriver grupparbete med Ebba, Julia och Ville. Men Ville säger aldrig någonting, han är stum tror Bruno och det bekymrar honom, för hur ska de då lyckas med sin redovisning?
Detta känns som ett försök att göra ett svenskt bidrag i den våg av dagboksberättelser som väller in från det anglosaxiska området, fast för en yngre målgrupp, den målgruppen som faktiskt ändå läser både Dagbok för alla mina fans och Nikkis dagbok men kanske utan att riktigt förstå. Problemet är att texten är mindre och tätare än i de översatta förebilderna och tilltalet lite barnsligare. Själv upplever jag det som ytterst sympatiskt, men jag vet inte om barnen kommer att göra det. Som högläsningsbok för f-klass till årskurs två fungerar den alldeles utmärkt, är både rolig och ger många bra uppslag till diskussioner.
Alfabeta, 90 sidor.
Etiketter:
dagbok,
familj,
Hcf,
högläsning,
kompisar,
roliga böcker,
skolan,
Sverige,
vänskap
onsdag 26 oktober 2016
Sluta aldrig gå - från gatan i São Paulo till Vindeln i Norrland
Författare: Christina Rickardsson
Det här är Christina Rickardssons - eller Christiana som hon hette från början - alldeles egna mycket personligt berättade historia om uppväxten. En både förfärlig och fantastisk resa som tog henne från en grotta i vildmarken, via en favela och ett barnhem i São Paulo till Vindeln som ligger mellan Lycksele och Umeå. I den här boken varvar hon berättelsen om när hon för första gången beger sig tillbaka till Brasilien för att söka sitt ursprung, med berättelsen från uppväxten tills hon är ungefär 15 år. Och det är fascinerande läsning av många olika anledningar. Dels för att Rickardsson har så ovanligt klara och tydliga minnen från mycket tidig ålder, dels för att hennes livsresa fyllt henne med väldigt mycket livsklokhet och väldigt många bra tankar om att identitet och hemmahörande, men också för att det är en spännande historia helt enkelt.
Rickarsdssons tidiga minnen är från när hon levde i en grotta i vildmarken med sin mor Petronilia. Så småningom flyttar de in till staden São Paulo där den lilla Christiana överlever på gatan med hjälp av vänner och ibland med sina mamma. Nu får hon också en lillebror som hon har en mycket stark relation med. Under denna tid får hon uppleva både ond bråd död på mycket nära håll och äkta och stark vänskap och lycka. När hon är sju år lämnas hon på ett barnhem med sin bror. Till en början kommer mamman dit och hälsar på och allt är bra, men helt plötsligt får hon inte komma in längre, Christiana och hennes bror förbjuds att träffa mamman och snart efter det blir de bägge två tillsammans bortadopterade till Sverige. Den lilla flickan Christiana har då hunnit bli åtta år, men har en mognad och en street smarthet som vida överstiger den en svensk jämnårig har och hon gör vad hon behöver för att överleva, i grottorna, på gatan, på barnhemmet så väl som i den nya miljön i Sverige. I Sverige kommer överlevnadsstrategierna mycket handla om att kapsla in Christiana och bli Christina, att anpassa sig och smälta in, att förstå koderna i det Svenska samhället. Hon lär sig prata svenska på två månader men glömmer all portugisiska. Och det är först när hon återvänder till Brasilien efter dryga 20 år som hon får veta vad som verkligen hände, varför hon slets från sin älskade mamma och hur det har gick för Petronilia sedan, om hon ens lever.
Rickardsson upprepar vid ett par tillfället att hon inte tror att livet handlar om att hitta sig själv, utan snarare om att skapa sin egen verklighet. Hon skriver också om hur hon kommer till insikt om att det är okej att känna sig som hemma både här och där, att man kan ha olika identiteter i en kropp och att hemma alltid är där man känner sig hemma. Mycket av de tankar hon förmedlar kan vara tröstande och igenkännande för många unga, även om just hennes livsöde är mer spektakulärt än de flestas. En perfekt bok för alla som vill läsa berättelser från verkligheten från sjuan och uppåt. Språket är lättillgängligt och enkelt och i mitten finns fotografier från Rickardssons eget fotoalbum.
Forum, 231 sidor
Det här är Christina Rickardssons - eller Christiana som hon hette från början - alldeles egna mycket personligt berättade historia om uppväxten. En både förfärlig och fantastisk resa som tog henne från en grotta i vildmarken, via en favela och ett barnhem i São Paulo till Vindeln som ligger mellan Lycksele och Umeå. I den här boken varvar hon berättelsen om när hon för första gången beger sig tillbaka till Brasilien för att söka sitt ursprung, med berättelsen från uppväxten tills hon är ungefär 15 år. Och det är fascinerande läsning av många olika anledningar. Dels för att Rickardsson har så ovanligt klara och tydliga minnen från mycket tidig ålder, dels för att hennes livsresa fyllt henne med väldigt mycket livsklokhet och väldigt många bra tankar om att identitet och hemmahörande, men också för att det är en spännande historia helt enkelt.
Rickarsdssons tidiga minnen är från när hon levde i en grotta i vildmarken med sin mor Petronilia. Så småningom flyttar de in till staden São Paulo där den lilla Christiana överlever på gatan med hjälp av vänner och ibland med sina mamma. Nu får hon också en lillebror som hon har en mycket stark relation med. Under denna tid får hon uppleva både ond bråd död på mycket nära håll och äkta och stark vänskap och lycka. När hon är sju år lämnas hon på ett barnhem med sin bror. Till en början kommer mamman dit och hälsar på och allt är bra, men helt plötsligt får hon inte komma in längre, Christiana och hennes bror förbjuds att träffa mamman och snart efter det blir de bägge två tillsammans bortadopterade till Sverige. Den lilla flickan Christiana har då hunnit bli åtta år, men har en mognad och en street smarthet som vida överstiger den en svensk jämnårig har och hon gör vad hon behöver för att överleva, i grottorna, på gatan, på barnhemmet så väl som i den nya miljön i Sverige. I Sverige kommer överlevnadsstrategierna mycket handla om att kapsla in Christiana och bli Christina, att anpassa sig och smälta in, att förstå koderna i det Svenska samhället. Hon lär sig prata svenska på två månader men glömmer all portugisiska. Och det är först när hon återvänder till Brasilien efter dryga 20 år som hon får veta vad som verkligen hände, varför hon slets från sin älskade mamma och hur det har gick för Petronilia sedan, om hon ens lever.
Rickardsson upprepar vid ett par tillfället att hon inte tror att livet handlar om att hitta sig själv, utan snarare om att skapa sin egen verklighet. Hon skriver också om hur hon kommer till insikt om att det är okej att känna sig som hemma både här och där, att man kan ha olika identiteter i en kropp och att hemma alltid är där man känner sig hemma. Mycket av de tankar hon förmedlar kan vara tröstande och igenkännande för många unga, även om just hennes livsöde är mer spektakulärt än de flestas. En perfekt bok för alla som vill läsa berättelser från verkligheten från sjuan och uppåt. Språket är lättillgängligt och enkelt och i mitten finns fotografier från Rickardssons eget fotoalbum.
Forum, 231 sidor
Ingenting och allting
Författare: Nicola Yoon
I den lite knäppa genren "sick litt", som börjat blomstra i kölvattnet av succén med John Greens Förr eller senare exploderar jag, kommer här ett nytt tillskott av debutanten Nicola Yoon som enligt omskaget gick direkt till toppen av New York Times bestsellerlista.
Den handlar om Madeline Whittier som lider av en extremt ovanlig sjukdom, SCID, svårartad imunbrist, vilket innebär att hon lever helt isolerad från världen i sitt komplett desinficerade vita hem under ständigt uppsikt av en sköterska. "Du kanske har hört talas om 'barnet i bubblan'? Det är jag"
Hon är, med tanke på sina omständigheter, ändå extremt nöjd och lycklig med livet. Hon läser en massa, har hemundervisning via internet, spelar kreativa varianter av sällskapsspel för att de ska passa bara två personer, såsom samvetspictionary eller fonetiskt alfapet och har filmkvällar med sin mamma. Madelines äldre bror och pappa har dött i en bilolycka strax innan hon fick sin diagnos, så hon och hennes mamma har bara varandra. Eventuella andra släktingar: mor- eller farföräldrar, kusiner, mostrar, finns inte i deras värld.
Men Madelines och mammans tillvaro ställs på ända när en ny familj flyttar in i grannhuset. Olly och hans syster blir överskickade med en kaka men bryskt avvisade av mamman. Olly tar för givet att Madeline har utegångsförbud och försöker få kontakt med henne genom ett hejdlöst skämtande kring den oförstörbara kaka som hans mamma velat ge sina grannar. Madeline håller sig först på sin kant, men faller sedan allt mer för Olly, som är och har allt som hon inte är och har. De inleder ett mail- och chattumgänge som allt mer tar över Maddys liv (det är Ollys smeknamn som hon snart anammar). Hon berättar inget för sin mamma med kan inte hålla sin allt seende sköterska Carla utanför. Carla låter så småningom Olly komma på besök korta stunder vilket gör att deras förhållande snart utvecklas till något mer än en vänskap per korrespondens.
Så klart dröjer det inte länge innan en brytpunkt kommer. Och vad som då händer och vad det leder till ska jag inte avslöja här.
Jag tror inte helt på den här berättelsen. Det finns flera delar som är ologiska och inte heller Maddy och Olly är helt realistiska huvudpersoner vilket gör att deras kärlek inte känns så där drabbande som den borde. Ändå tror jag att den kommer att funka väl i en lite yngre målgrupp, årskurs sju och uppåt. Den är illustrerad och alla chatt-mail-avsnitt gör att den är ganska luftig och snabbläst trots tjockleken. Jag läste den som e-bok och illustrationerna funkade tyvärr inte alls på min läsare som är en Letto, vilket var ett minus.
Bonnier Carlsen, 296 sidor.
I den lite knäppa genren "sick litt", som börjat blomstra i kölvattnet av succén med John Greens Förr eller senare exploderar jag, kommer här ett nytt tillskott av debutanten Nicola Yoon som enligt omskaget gick direkt till toppen av New York Times bestsellerlista.
Den handlar om Madeline Whittier som lider av en extremt ovanlig sjukdom, SCID, svårartad imunbrist, vilket innebär att hon lever helt isolerad från världen i sitt komplett desinficerade vita hem under ständigt uppsikt av en sköterska. "Du kanske har hört talas om 'barnet i bubblan'? Det är jag"
Hon är, med tanke på sina omständigheter, ändå extremt nöjd och lycklig med livet. Hon läser en massa, har hemundervisning via internet, spelar kreativa varianter av sällskapsspel för att de ska passa bara två personer, såsom samvetspictionary eller fonetiskt alfapet och har filmkvällar med sin mamma. Madelines äldre bror och pappa har dött i en bilolycka strax innan hon fick sin diagnos, så hon och hennes mamma har bara varandra. Eventuella andra släktingar: mor- eller farföräldrar, kusiner, mostrar, finns inte i deras värld.
Men Madelines och mammans tillvaro ställs på ända när en ny familj flyttar in i grannhuset. Olly och hans syster blir överskickade med en kaka men bryskt avvisade av mamman. Olly tar för givet att Madeline har utegångsförbud och försöker få kontakt med henne genom ett hejdlöst skämtande kring den oförstörbara kaka som hans mamma velat ge sina grannar. Madeline håller sig först på sin kant, men faller sedan allt mer för Olly, som är och har allt som hon inte är och har. De inleder ett mail- och chattumgänge som allt mer tar över Maddys liv (det är Ollys smeknamn som hon snart anammar). Hon berättar inget för sin mamma med kan inte hålla sin allt seende sköterska Carla utanför. Carla låter så småningom Olly komma på besök korta stunder vilket gör att deras förhållande snart utvecklas till något mer än en vänskap per korrespondens.
Så klart dröjer det inte länge innan en brytpunkt kommer. Och vad som då händer och vad det leder till ska jag inte avslöja här.
Jag tror inte helt på den här berättelsen. Det finns flera delar som är ologiska och inte heller Maddy och Olly är helt realistiska huvudpersoner vilket gör att deras kärlek inte känns så där drabbande som den borde. Ändå tror jag att den kommer att funka väl i en lite yngre målgrupp, årskurs sju och uppåt. Den är illustrerad och alla chatt-mail-avsnitt gör att den är ganska luftig och snabbläst trots tjockleken. Jag läste den som e-bok och illustrationerna funkade tyvärr inte alls på min läsare som är en Letto, vilket var ett minus.
Bonnier Carlsen, 296 sidor.
fredag 21 oktober 2016
Högt spel
Författare: Leigh Bardugo
I samma värld som Bardugos grishatrilogi, men i ett annat land, utspelar sig den här skrönan som med tanke på hur den slutar, förmodligen är den första i en ny serie. Den kan läsas fristående från de andra böckerna, men man har kanske mer ut av den om man känner till grishorna och deras värld.
Berättelsen tar sitt avstamp i staden staden Ketterdam i på öriket Kerch som ligger mitt i Sanna havet. Det är en handelsstad med en burgen överklass där flera håller grishor som mer eller mindre livegna i hushållet. Men det finns också en blomstrande undre värld som styrs av gäng. Vi får följa fem på olika sätt makalösa karaktärer som alla har anknytning till gänget Dräggen och vars perspektiv vi omväxlande får följa. Alla har hamnat i Kaggen som är Ketterdams slum, av olika anledningar, alla har de olika ursprung och olika mål. Det är Kaz, även kallad Bedragaren som drivs av hämndlusta och som är Dräggens inofficielle ledare. Det är Inej, hans högra hand och skugga, en cirkusartist som rövats bort som barn och sålt till ett horhus varifrån hon befriats av Kaz. Det är Nina, en grisha som tillfångatagits av Fjerdas grishajägare, drüskelle, men kommit på fri fot och nu lever på sina Korporalkiförmågor. Det är Matthias, en drüskelle som har en stor gås oplockad med Nina, som han också är förälskad i. Och det är Jesper, en skjutglad bondson med allt för stor aptit på spel och adrenalinpåslag. Dessa fem får ett omöjligt uppdrag, de ska befria en fånge från världens mest bevakade fängelse, Isfästningen i Fjerda. Belöningen de ska få är osannoligt hög och alla är de beredda att offra livet i hopp om att kamma hem den. Med på uppdraget finns också en sjätte person, Wylan, en köpmannason på drift som tas med till hälften som gisslan, till hälften som sprängämnesexpert.
Det är lika spännande och snyggt som i Grishatrilogin. Min enda lilla invändning är titeln: Högt spel känns som en lite sliten och intetsägande titel, nog hade man kunnat hitta på någon bättre översättning av det engelska orginalet Six of Crows.
Gilla böcker, 424 sidor.
I samma värld som Bardugos grishatrilogi, men i ett annat land, utspelar sig den här skrönan som med tanke på hur den slutar, förmodligen är den första i en ny serie. Den kan läsas fristående från de andra böckerna, men man har kanske mer ut av den om man känner till grishorna och deras värld.
Berättelsen tar sitt avstamp i staden staden Ketterdam i på öriket Kerch som ligger mitt i Sanna havet. Det är en handelsstad med en burgen överklass där flera håller grishor som mer eller mindre livegna i hushållet. Men det finns också en blomstrande undre värld som styrs av gäng. Vi får följa fem på olika sätt makalösa karaktärer som alla har anknytning till gänget Dräggen och vars perspektiv vi omväxlande får följa. Alla har hamnat i Kaggen som är Ketterdams slum, av olika anledningar, alla har de olika ursprung och olika mål. Det är Kaz, även kallad Bedragaren som drivs av hämndlusta och som är Dräggens inofficielle ledare. Det är Inej, hans högra hand och skugga, en cirkusartist som rövats bort som barn och sålt till ett horhus varifrån hon befriats av Kaz. Det är Nina, en grisha som tillfångatagits av Fjerdas grishajägare, drüskelle, men kommit på fri fot och nu lever på sina Korporalkiförmågor. Det är Matthias, en drüskelle som har en stor gås oplockad med Nina, som han också är förälskad i. Och det är Jesper, en skjutglad bondson med allt för stor aptit på spel och adrenalinpåslag. Dessa fem får ett omöjligt uppdrag, de ska befria en fånge från världens mest bevakade fängelse, Isfästningen i Fjerda. Belöningen de ska få är osannoligt hög och alla är de beredda att offra livet i hopp om att kamma hem den. Med på uppdraget finns också en sjätte person, Wylan, en köpmannason på drift som tas med till hälften som gisslan, till hälften som sprängämnesexpert.
Det är lika spännande och snyggt som i Grishatrilogin. Min enda lilla invändning är titeln: Högt spel känns som en lite sliten och intetsägande titel, nog hade man kunnat hitta på någon bättre översättning av det engelska orginalet Six of Crows.
Gilla böcker, 424 sidor.
onsdag 19 oktober 2016
Miriam om natten

Miriam lämnar barndomshemmet utanför Helsingborg för Uppsala och studier i religionsvetenskap. Hon vill lämna sitt trista liv bakom sig.
En natt ser hon en tjej hoppa i Fyrisån. Miriam kastar sig i ån och lyckas rädda henne. Tjejen, Sofia de Ron, överlever, men hamnar i koma. Miriam upptäcker att Sofia är allt Miriam skulle vilja vara: vacker, oberäknelig och med världen för sina fötter. Miriam kommer över Sofias anteckningsbok och nästlar sig in i Sofias liv. Snart har hon övertygat Sofias familj om att hon är en nära vän till Sofia.
Man läser boken med växande obehag. Till slut är Miriam så insyltad i alla lögner att hon önskar att Sofia aldrig ska vakna, eftersom Sofia är den enda som kan avslöja hennes bluff.
Miriam är otäck och svår att sympatisera med, trots detta vill man veta hur det går. Historien är nagelbitande och dramatisk. Det är en suggestiv identitetsthriller om drömmen om att lämna sitt gamla jag bakom sig och bli något fantastiskt. Det finns mycket att diskutera vidare om hur identitet utformas.
Legend

Legend är första delen i en dystopisk triologi. I ett framtida USA har västra delen av landet bildat en egen stat kallad Republiken. Republiken är ständigt i kamp med sina grannar, Kolonierna.
June är en av de mest lysande studenterna i den republikanska militärskolan. Hon har lyckats med bedriften att få alla rätt på republikens prövningar och spås en lysande framtid inom militären.
Day är Republikens mest eftersökte brottsling. Han huserar i slummen och försörjer i hemlighet sin familj med pestmedicin och förnödenheter.
Då Junes bror Methias mördas korsas June och Days vägar och June upptäcker att brottslingen Day kanske inte har ett så ont sinne som hon antagit. Tillsammans uppdagar de att det bakom Republikens styre finns stora och ondsinta hemligheter. Hur långt är deras hemland villigt att gå för att bevara dessa hemligheter.
Legend är spännande och kan användas vid diskussioner om demokrati. Det handlar om frågor som att lita på sig själv, slå sig fri och gå sin egen väg.
fredag 14 oktober 2016
Lilla bokstavsboken
Illustratör och författare: Maja Lindberg
Det här är en ABC-bok med en sida per bokstav, utsökt illustrerade med en helsidesillustration. Ibland är det de "vanliga" orden som får illustrera en bokstav, som clown för C och elefant för E. Men oftare är det orginella bildval som hår för H, yoga för Y och åska för Å. Bilderna är väldigt gulliga men inte på något lamt sätt, utan tvärt om vilar också mycket stämning i bilderna, ofta lite ödslig eller längtansfull. Till varje bokstav hör också en liten rimmad vers, men det är illustrationerna som är bokens stora styrka. De hade varit fantastiska att ha som klassrumsplanscher.
Maja Lindberg är bilderboksdebutant och jag ser gärna mer av hennes illustrationer i framtiden.
Hippo, bilderbok.
Det här är en ABC-bok med en sida per bokstav, utsökt illustrerade med en helsidesillustration. Ibland är det de "vanliga" orden som får illustrera en bokstav, som clown för C och elefant för E. Men oftare är det orginella bildval som hår för H, yoga för Y och åska för Å. Bilderna är väldigt gulliga men inte på något lamt sätt, utan tvärt om vilar också mycket stämning i bilderna, ofta lite ödslig eller längtansfull. Till varje bokstav hör också en liten rimmad vers, men det är illustrationerna som är bokens stora styrka. De hade varit fantastiska att ha som klassrumsplanscher.
Maja Lindberg är bilderboksdebutant och jag ser gärna mer av hennes illustrationer i framtiden.
Hippo, bilderbok.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)