måndag 17 december 2012

Du glömde säga hej då av Sarah Dessen

I översättning av Gudrun Samuelsson

En ny höjdarbok av den amerikanska författaren Sarah Dessen och den tredje av hennes böcker som översatts till svenska.

Det finns böcker som man inte vill ska ta slut. Böcker som man liksom flyttar in i. Så är det med Sarah Dessens böcker om tonårstjejer på gränsen till vuxenblivandet. När jag läser Du glömde säga hej förflyttas jag till mina egna sena tonår. Det är lätt att känna igen sig i huvudpersonen Mcleans kamp kring identitet och livsval. Vem är jag, vem vill jag vara och var ska befinna mig? När boken börjar har Mclean och hennes pappa precis flyttat igen. Efter föräldrarnas skilsmässa har de bott på många olika ställen och Mclean hinner aldrig och vågar inte heller få några vänner. Men den här gången blir det annorlunda. Jag berättar inte mer, läs boken och njut! Jo, en sak till ska jag berätta. Mcleans pappa har ett roligt jobb, han jobbar med att få rätsida på sunkiga krogar.
De två andra böckerna av Sarah Dessen som finns på svenska är Mycket mer än så och Mitt perfekta liv.
En höjdarbok för 14-15-åringar och uppåt i åldrarna.

Sarah Dessens webbsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar