fredag 14 oktober 2011

Sommaren jag blev vacker (The Summer I Turned Pretty) av Jenny Han

Översättning Lina Erkelius

Det här är en sommarlovsberättelse som känns, doftar och berör. När jag läste boken kom mina egna tonårssomrar tillbaka till mig. Det lata strandlivet med kompisarna, den starka solen och dagarna som aldrig verkade ta slut. Men det var såklart inte bara idyll och det är det inte heller i berättelsen om tonårstjejen Belly. Med sin mamma Laurel och storebror Steven har hon tillbringat alla somrar tillsammans med mammans väninna och hennes söner Jeremiah och Conrad i ett hus vid havet. Vi får följa med under ett sommarlov då mycket förändras i Bellys liv. Hon går på sin första date, blir uppvaktad och kär. I tillbakablickar får vi också veta vad som hänt tidigare somrar och lär känna de olika personerna i boken. Både ungdomarnas relationer och vänskapen mellan Bellys mamma och väninnan Susannah beskrivs fint i boken. Boken handlar om kärlek på flera olika plan, vänskap och livets prövningar.
Andra boken i triologin heter Ingen sommar utan dig men den har jag inte hunnit läsa än.
Detta är en bok som alla från 14 år och uppåt kan ha glädje av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar