onsdag 10 juni 2015

Livet på en pinne

Författare och illustratör: Maria Nilsson Thore

Vilken vacker bilderbok! Nilsson Thore har gjort illustrationer på fågeltema som täcker hela de stora uppslagen. Det börjar med ett ägg med spindelvävstunna sprickor i skalet:

"Har jag fjädrar eller fjäll
Blir jag omtyckt, blir jag snäll?
Ska jag flyga eller gå?
Jag vet vad jag hoppas på..."

Efter det täcks olika aspekter av fågellivet in med en liten vers till varje heluppslagsillustration. Medan verserna är ganska enkla är bilderna å andra sidan storstilade scener, underfundig komik eller framviskade ödesdraman. Det är tydligt på vilken av författar- respektive illustratörsstolarna Nilsson Thore sitter säkrast, samtidigt är det fint när en bilderboksskapare har hela konstverket i sina hand och kan styra alla detaljer efter sin tanke. Allt är utsökt genomarbetat, inklusive bilderna på solrosfrön på pärmens insidor. Jag har tidigare skrivit om Wenxuang/Mellos Fjäderns resa som en fin bok att inleda ett fågeltema i skolan med och det passar den här givetvis också till.

Bonnier Carlsen, bilderbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar