måndag 16 september 2013

Törnrosens nyckel

Författare: Tone Almhjell

Kanske är det elakt att skriva att den fösta meningen är det bästa i hela Törnrosens nyckel av debuterande norska Tone Almhjell. Men så är det också en rackarns första mening, läs själva: "Graven som Lin hade grävt åt sin vän låg i lä för vinden". Gåshud, eller hur? Kanske är det bäst att jag redan nu skriver att jag tyckte att även resten av boken var bra, jag skriver bara om böcker jag tycker om här på BokLus, de dåliga ödslar jag inte tid på. Men första meningen, den var mer än bra, den var världsklass.

Lin har på grund av mammas arbete tvingats flytta från sitt älskade Sommarkullen till en stad och ett hus där hon vantrivs. Hon saknar sin bästa vän Niklas. Dessutom har hennes älskade husdjur Rufus, en gråsidig sork som Lin en gång räddat, dött. Lin sörjer honom djupt. En regnvåt kväll ser Lin mystiska ljussignaler utanför sitt fönster, strax står hon med ett mystiskt paket i sin hand, det innehåller två nycklar. En går till källaren. Och en är Törnrosens nyckel.

I ett vinterland befolkat av Älsklingsdjur, Vildingar, Mardrömmar och Troll, och där tiden lyder under helt andra regler än hemma, tvingas Lin in i ett äventyr där hon är utsedd till hjälte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar