fredag 19 augusti 2022

Ihågkom oss till liv

 

Författare: Joanna Rubin Dranger

Joanna Rubin Dranger forskar i sin judiska familjs historia - lägger pussel och berättar samtidigt ett stycke nutidshistoria. Författaren letar efter familjemedlemmar som försvunnit och dokumenterar familjens historia samtidigt som hon berättar för oss om sitt arbete med boken. 

Allt berättas i bild och text och bygger på intervjuer, gamla brev, foton och olika listor över överlevande och döda, rättegångsprotokoll och urkunder av alla slag. 

Den här boken berör mig på djupet och smärtpunkten nås när författaren till slut förstår att “de försvann” betydde att hennes morfar Davids mamma, hans syster Sonia och Sonias lille som Feivel blev mördade i Treblinka eller Auschwitz. 

Citat: “På kvällarna ligger jag bredvid min lilla Perla när hon ska sova. Det susar i elementen, allt är hemvant och som vanligt, men mörkret och ondskan kryper in i mig. Det jag läser och får reda på, detaljerna, bilderna av vad de fick utstå förmörkar allt. Allt. Jag blir rädd.” 

Boken kan passa från åk 9 och upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar