lördag 8 september 2018

Jag håller om trädet när det blåser

Författare: Inger Lindahl
Illustratör: Lilian Brøgger

Ibland vill man inte sluta bläddra i en bok och just så är det med Jag håller om trädet när det blåser som har magiska illustrationer. I texten av Inger Lindahl berättar en flicka om sitt liv. Det är en mamma, en pojkvän som kommer och försvinner och katten Skrället som kommer bort (och kommer tillbaka!) Under ytan - eller mellan raderna- döljer sig bråddjup och man förstår som vuxenläsare att det kanske lite mer är flickan som behöver hålla i sig i något ibland än trädet som behöver bli hållt i.

Det är svårt att skriva något rättvisande överhuvudtaget om Brøggers illustrationer, de måste ses och läsas. På mig har de en närmast magnetisk effekt, de drar mig till sig och jag vill titta på dem igen och igen. Dessutom är jag svårt förälskad i Lilian Brøggers kattporträtt, som är helt underbara (se fler i Det tokiga katthuset, Kabusa 2007, finns att låna på bibblan).

Förlaget rekommenderar boken från 3-6 år men jag tycker absolut att den passar hela lågstadiet, upp till fyran för alla som tycker om bilderböcker.

Lilla Piratförlaget, bilderbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar