lördag 1 oktober 2016

Ingen normal står i regnat och sjunger

Författare: Sara Ohlsson

Ella har en fantastisk nästanbrorsa som heter Charlie. De bor grannar och har häng ihop så länge hon kan minnas och de gör allt tillsammans. Nu har de äntligen gjort sin sommarroadtrip till Danmark och Ella ska börja sista året på gymnasiet. Charlie som är lite äldre arbetar på en förskola. Ella skriver listor och planerar att vara mer tvärt om i höst. Hon ska klippa av håret, skaffa helgjobb och inte raka benen.

Men livet är ju sällan så enkelt att man bara kan skriva upp saker på en lista och beta av dem. Saker kommer emellan. Känslorna, ensamheten, kåtheten, kärleken.

Jag faller direkt för Ohlssons huvudperson. Ella mycket lätt att tycka om, hon är både stark och svag, klok och desperat, gör både rätt och fel huller om buller, precis som människor gör. Och jag älskar pappaporträttet. Allt som allt är det en mycket fin och charmig samtidsskildring, på gränsen mellan feel good och feel bad, som skildrar vänskap och kärlek precis som den är just just nu.

För övrigt tror jag att detta är den första bok jag läser där huvudpersonen är någon form av hbtq utan att just detta problematiseras över huvud taget. Detta tror jag är ett tecken i tiden och början på en ny trend. För dagens unga generation är person viktigare än kön och vänskap lika viktigt som kärlek, så det kommer vi att få se mer av.

Gilla böcker, 217 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar