Författare: Jason Diakité
Det här är berättelsen om hur Jason Diakité, mer känd under artistnamnet Timbuktu, gör upp med sin hudfärg genom att söka sina rötter i sina pappas släkt i USA och till viss del i Afrika.
Diakité är uppvuxen i Lund, till stora delar på Djingis Kahn, ett legendariskt bostadsområde i östra Lund. Föräldrarna var invandrare från USA, mamman vit och pappan afroamerikan. Sin grundskoletid spenderade Diakité på Tunaskolan som var en väldigt "vit" skola med många barn från övre medelklassen. Under hela sin grundskoletid blev han på olika sätt retad för sin hudfärg, vilket fick honom att börja avsky den. Han ville se ut som alla andra och önskade att han vore vit. Samtidigt såg han upp till sin pappa och alla hans vänner varav många är afrosvenskar, vilket gjorde honom kluven och gav skamkänslor. I tonåren fann han en identitet i rapkulturen och musiken är hela tiden ett hjälp och stöd i hans identitetssökande. Via kunskap om sin historia och det svarta USA's historia, inklusive slaveriets grymheter, försonas Diakité med sitt ursprung och erövrar en stolthet för sitt utseende och sin hudfärg. Vägen går inte alltid rakt fram, han hamnar på villospår då han bland annat vägrar sitta vid samma middagsbord som sin vita mamma och syster, men utmynnar till sist i att man kan få vara "dubbel" - både svensk, svart, amerikan, afrikan - istället för "halv" - halvsvensk, halvamerikan.
Som Lundabo är det extra intressant att läsa den här boken eftersom jag känner till alla de miljöer han nämner och en del människor som figurerar. Och som tillhörande normsamhället är det nyttigt att läsa om hur de som inte gör det ständigt förfördelas av att inte tillhöra normen. För ungdomar som växer upp under liknande förhållande som Diakité kan boken säkert vara en tröst. Själv har jag svårt att identifiera mig i hans ingående tankar om "ras". För mig är det främmande att tänka på människor i raser och fundera på hur det svarta blodets uppblandning kommer att påverka kommande generationer, men för författaren är detta en viktig del.
Fans som läser boken för att få reda på mer om artisten Timbuktus utveckling och karriär kommer att bli besvikna, för detta är inte alls en bok om det. Hans musikaliska karriär nämns bara när det är relevant för det identitetssökande som boken handlar om. Passar goda läsare i högstadiet och uppåt.
Albert Bonniers förlag, 310 sidor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar