fredag 8 juni 2018

Mischling

Författare: Affinity Conar
Översättning: Cecilia Berglund

Affinity Conar låter oss följa med till Mengeles Zoo, den avdelning i Förintelselägret Auschwitz där det gjordes monstruösa experiment på människor och vidare genom ett krigshärjat Polen efter befrielsen.

Berättare är tvillingsystrarna Pearl och Stasha som kommit till lägret tillsammans med sin mamma och morfar. Det faktum att de är tvillingar blir deras räddning. Barnens kroppar blir till intressant material i nazisternas medicinska försök där smittor planteras och organ avsiktligt förstörs eller avlägsnas. Boken berättar också om sammanhållning och medmänsklighet i en tillvaro av smärta, sadism och total grymhet. Kärleken mellan systrarna håller dem vid liv och de ger aldrig upp hoppet om att tillvaron åter ska bli mänsklig och de ska kunna leva ett normalt liv tillsammans.

Ni undrar kanske hur det går att ta till sig och förstå all denna grymhet? Mitt svar är att historien, betraktad genom flickornas ögon, är sakligt konstaterande. Så här var det. Den är dessutom nedtecknad på den vackraste prosa. Jag kunde inte lägga boken ifrån mig.

Citat: " Men i Auschwitz lärde jag mig att det rum som förändrar en i grunden är det rum som får en att inte känna något alls."

I slutet av boken finns en referenslista för den som är intresserad av att läsa mer. En bok för vuxna som kan läsas av gymnasieelever eller läsvana i årskurs nio.

Bokförlaget Polaris 2017, 359 sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar