söndag 24 april 2016

Ljug för mig

Författare: Becca Fitzpatrick

Estella är överklasstjejen som på grund av sin missbrukande mamma hamnar mitt i en brottsutredning av knarkaffärer och mord. Eftersom hon ska vittna mot den livsfarlige Danny Balando får hon skyddad identitet och flyttas av det statliga vittnesskyddsprogrammet från allt hon känner och älskar i Philadelphia till småstadshålan Thunder Basin, Nebraska. Där ska hon bo över sommaren som fosterbarn hos den pensionerade polisen Carmina. Sen fyller hon arton och kan börja om sitt eget liv på ett ställe hon väljer själv, men hon kommer aldrig, aldrig att kunna återvända till sina vänner, sin pojkvän och Philadelphia.

Första tiden i Thunder Basin är Estella, eller Stella som hon heter nu, förvirrad, arg och hatar mer eller mindre allt. Men småstaden vinner i längden. Trots att det finns skurkar där med - hon hamnar nästan genast på kant med den olidligt bortskämde och våldsamme Trigger McClure, baseballstjärnan som tror att han äger stan- stöter hon på mer ärlighet, vänskap och -så klart - kärlek. I Carmina finner hon den mor som hon egentligen aldrig haft och i grannkillen Chet möter hon en stark och passionerad kärlek. Allt eftersom banden till Thunder Basin växer sig starkare blir det allt mer komplicerat för Stella att ljuga för alla, i synnerhet för Chet. Samtidigt smyger sig det förflutna i fatt henne och när hon själv gör vissa misstag är hon plötsligt öppet mål för Danny Balandos torpeder.

Jag har inte läst Fallen Ängel-serien och Black Ice läste jag inte klart för jag tyckte den var alldeles för klichétyngd. Alltså hade jag inte de allra högsta förväntningar. Men jag tyckte detta var en riktigt spännande och bra historia. Visst finns klichéerna på plats, läser man amerikanska ungdomsböcker får man räkna med en större eller mindre släng av dem. Men Estella/Stella är en tillräckligt sammansatt huvudperson för att hålla intresset uppe, hon utvecklas från bortskämd tjej till någon som vill ta ansvar för sitt liv. Och trots att man ser redan från scen ett vad som kommer att hända mellan henne och Chet är deras spirande förhållande komplicerat nog för att man ska vilja fortsätta läsa.

B.Wahlströms, 361 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar