måndag 20 september 2010

Cirkusflickan

Författare: Camilla Lagerqvist

Klassning: Hcg

I Camilla Lagerqvists förra bok Det brinner i mitt huvud (som jag inte har läst) träffar huvudpersonen en tjej vars farmor eller mormor hade varit cirkusprinsessa. Om den personens hårda uppväxtår vid en cirkus i början av 1900-talet handlar nu hennes nästa bok,Cirkusflickan. Den lär vara löst baserad på en sann historia. Så här börjar den:

"Jag var sex år när min mamma sålde mig till en cirkus. Hon fick pengar till en varm yllekappa och ett par handskar i skinn." Efter den meningen är man fast. Man vill inte sluta läsa. Man vill bara fortsätta och fortsätta att läsa om Elsa. Hur hon blir upptäckt av cirkusdirektörskan Madame Zenitha när hon ballanserar på en hal bropelare vid fisktorget, hur hennes mamma inför hot om barnavårdsnämnden lämnar bort henne, hur hon med hugg och slag tränas till kautschukbarn och lindanserska, hur hon får artistnamnet Elisaveta, hur hon gör allehanda udda bekantskaper vid cirkusen, hur hon gör succé och blir berömd. Vid sidan av berättelsen om Elsa får man läsa breven från mamman. Dessa får Elsa dock inte ta del av. Sveket från mamman känns för Elsa obegripligt och oförlåtligt. Men trots all umbäranden växer Elsa allt mer in in cirkuslivet, som blir hennes värld.

Detta är en ovanlig barnbok. Ämnet är ovanligt, historiska böcker är ganska ovanligt. Men det är riktigt riktigt bra. Vi får följa Elsa uppväxt på cirkusen från 1917 då hon är sex år, tills hon är vuxen och äntligen kan göra sina egna val i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar