torsdag 4 april 2019

Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström

Författare: Fatima Bremmer

I somras talade Fatima Bremmer i Sommar i PI om sin bok Ett jävla solsken. Boken vann 2017 Augustpriset i kategorin Årets svenska fackbok. Jag blev fascinerad av sommarpratet och läste boken nu i höstas.
Det är en biografi över journalisten, äventyraren och författaren Ester Blenda Nordström (1891-1948). En journalist som wallraffade innan wallraffandet uppfanns. Hon gjorde undersökande journalistik som piga på en bondgård, levde ett halvår med samer i Lappland, reste som tredjeklasspassagerare med fattiga emigranter till Amerika och deltog i en flera år lång expedition till ett farligt vulkanområde i Sibirien. Hon var en kvinna som levde ett spektakulärt äventyrsliv. Hon motsatte sig samhällets normer om kvinnlighet och kämpade för ett liv på egna villkor.
Bremmer skriver medryckande och hängivet om ”Bansai”, som Ester Blenda Nordström kallade sig i Svenska dagbladet.

Eftersom Ester Blenda Nordströms liv var så extraordinärt kan boken läsas som en spännande roman.
Till Borås tidning (den 18 september 2018) säger Bremmer på frågan om vad Ester Blenda Nordström betytt för Bremmer som person att:
 ”Redan när jag var 20 år och läste om undersökande journalistik så var det hon som inspirerade mig att börja med det. Hade jag haft en aning om hur spännande hon var och hur mycket hon hade gjort innan jag bestämde mig för att skriva en bok, då hade hon definitivt varit min ledstjärna hela tiden. Jag kan ta till henne när jag är lite låg, för hon gav fan inte upp, den typ av mod som hon hade, gav sig ut i inbördeskrig och så, det inger ju kamplust i vem som helst.”
Det är något jag tycker att våra elever ska ha med sig ut i verkligheten. Att ha mod och inte ge upp, att vara äventyrslystna och bryta normer.

Bokförlaget Forum 375 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar