måndag 4 februari 2019

Triangel

Författare: Nic Stone

Två bästisar sedan alltid, Jupiter och Cortney, där den första är lesbisk och den andra i hemlighet hopplöst förälskad i den första, blir en triangel när Rae flyttar till stan. Jupiter är attraherad av Rae, Cortney är svartsjuk men blir också smickrad av den uppmärksamhet han får av Rae, som är kär i både Jupiter och Cortney. Men eftersom den lesbiska kärleken förvirrar henne väljer Rae till sist att leva ut sina känslor för Cortney, vilket i sin tur gör Jupiter svartsjuk, hon som trodde att hon bara älskade Cortney på ett högst platoniskt vis. Låter det förvirrande? Det är det, speciellt för de inblandade tonåringarna vars känslor och attraktioner flammar hett åt alla möjliga olika håll.

Den här romanen berättas ur tre olika perspektiv, först Cortneys, sedan Raes och sist Jupiters. Författaren, vars första bok på svenska det här är, säger att hon skrivit den här boken eftersom det är en bok hon själv hade behövt när hon var ung eftersom  "[a]tt vara den man är och älska den man älskar är inte alltid enkelt, men det är alltid värt det". Det är en berättelse om att komma ut ur en garderob man aldrig varit inne i, eller kanske om att förstå att vi alla har något typ av garderob vi måste kämpa oss ut ur.

För mig är anslaget och tonen väl amerikansk för att jag ska känna igen mig i karaktärerna, den ger mig lite samma känsla som jag fick av Du känner mig så väl, en annan bok om identitet, kärlek och sexualitet i en amerikansk kontext. Men kanske är det annorlunda för dagens unga som är än mer skolade i amerikansk populärkultur och för de som gillat just Du känner mig så väl är detta ett utmärkt boktips. Den passar högstadiet och tidiga åren på gymnasiet.

Lavender Lit, 320 sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar