fredag 16 september 2011

Den sorgsne veterinären

Författare: Petter Lidbeck

I den tionde och sista boken om de tre tjejerna Pella, Tyra och Siri är de från början bara två. Tyra har nämligen börjat rida, till Pellas och Siris besvikelse. Hon tillbringar hela eftermiddagarna i stallet och de andra saknar henne.

Pella och Siri hamnar dock i äventyr även utan Tyra när de räddar en gammal man ur ett brinnande hus. Mannen visar sig vara inblandad i skumma affärer och när spåren leder till ett stuteri utanför Helsingborg får de även med sig den hästtokiga Tyra.

Det är med stor besvikelse jag inser att det här är sista boken om Pella och tvillingarna. Jag har läst samtliga, oftast så fort jag packat upp dem ur BTJ-lådan. De är lättlästa och har ett väldigt driv i texten. Historierna är spännande och känns förhållandevis okrystade, trots att det kanske är lite ovanligt att tre vanliga tjejer i sexan råkar ut för allt från postrånare till barnkidnappare och giftormsmördare. Men det som gör att jag måste läsa varenda del i serien är de sköna karaktärerna, framför allt då den fullständigt spärrlösa Siri, och dialogen dem emellan. Jag kommer sakna de tre tjejerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar