onsdag 20 april 2011

Kapitulera omdelebart eller dö

Författare: Sanne Näsling

Huvudpersonerna, som kallar sig Mary och Lovely, är två uttråkade emotjejer i nian som längtar efter ett annat liv. Båda är udda fåglar på skolan. Tillsammans fantiserar de om en annan tillvaro och London får symbolisera deras längtan bort. Det lyser om flickornas vänskap och kärlek till varandra. Mary berättar deras historia som förs fram i rapp träffsäkert fångad dialog med mycket attityd. De växlar hela tiden mellan svenska och engelska och det flyter på helt naturligt. När jag läser är det som om jag kan se flickorna framför mig i en film med mycket färg och musik.

Det finns en hel del humor i boken också. Vi får läsa om deras besök på stadsbiblioteket och möten med bibliotekarien Rufus som får stå ut med en del. Eller deras första trevande försök att närma sig det andra könet representerat av ett par äldre killar som inte riktigt har förmåga att ge flickorna det de söker. Och svart humor när vi får läsa om Yngve som de döpt Lovelys ångest till.

Boken är uppbyggd av korta avsnitt uppdelade i i sju kapitel som har lånat sina namn av nagellacksfärger som Poison Green, Promiscuous Plum och White Delight. Boken känns lättläst, trots ett bitvis komplicerat språk, kanske beroende på drivet framåt.

Jag tror att många kan känna igen sig i den här berättelsen. Boken var med mig ett par vaknätter och den var ett fint sällskap. Jag rekommenderar den till alla från 14 år och upp men särskilt till tjejer som känner sig lite udda och utanför.

Rabén & Sjögren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar